Z uwagi na coraz powszechniej występującą w obrocie prawnym agresywną optymalizację wprowadzono do polskiego systemu prawa podatkowego klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania określoną w art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej.
Stosownie do art. 119a § 1 Ordynacji podatkowej, czynność nie skutkuje osiągnięciem korzyści podatkowej jeżeli osiągnięcie tej korzyści, sprzecznej w danych okolicznościach z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisu, było głównym lub jednym z głównych celów jej dokonania, a sposób działania był sztuczny (unikanie opodatkowania).
Klauzula umożliwia Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej pominąć korzyść podatkową osiągniętą przez podatnika w sytuacji, gdy w jego ocenie osiągnięta korzyść jest sprzeczna z przedmiotem lub celem ustawy podatkowej lub jej przepisami, a osiągnięcie korzyści podatkowej było głównym lub jednym z głównych celów dokonania czynności przez podatnika.
W następstwie zastosowania klauzuli ogólnej przeciwko unikaniu opodatkowania dokonane przez podatnika czynności zostaną pominięte dla celów podatkowych, tj. Szef Krajowej Administracji Skarbowej pominie dokonane przez podatnika czynności i zakwalifikuje je jako inne czynności, mogące powodować obowiązek zapłaty podatku w zakresie dokonanych czynności.
W art. 119b § 1 Ordynacji podatkowej wskazano przypadki, w zakresie których zastosowanie klauzuli jest wyłączone. W rezultacie decyzji nie wydaje się:
-
- do podmiotu, który uzyskał opinię zabezpieczającą – w zakresie objętym opinią, do dnia doręczenia uchylenia lub zmiany opinii zabezpieczającej;
- do podatku od towarów i usług oraz do opłat i niepodatkowych należności budżetowych;
- do podmiotu, który zawarł porozumienie podatkowe w zakresie objętym tym porozumieniem;
- do podmiotu, który jest stroną zawartego porozumienia inwestycyjnego – w zakresie objętym tym porozumieniem.
Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej może odnosić się do czynności planowanej, czynności dokonanej bądź czynności rozpoczętej.
W ramach wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej wnioskodawca jest zobowiązany wskazać:
-
- dane identyfikujące wnioskodawcę
- podmioty dokonujące czynności
- wyczerpujący opis czynności wraz ze wskazaniem powiązań występujących pomiędzy podmiotami
- Numer Schematu Podatkowego lub przedstawia wyjaśnienie, z jakich powodów faktycznych lub prawnych nie doszło do zgłoszeniu w celu nadania Numeru Schematu Podatkowego
- cele, którym realizacja czynności ma służyć
- ekonomiczne lub gospodarcze uzasadnienia czynności
- skutki podatkowe, w tym korzyści podatkowe, będące rezultatem czynności objętych wnioskiem o wydanie opinii zabezpieczającej
- inne korzyści podatkowe, których osiągnięcie jest choćby pośrednio uzależnione od dokonania czynności
- inne czynności planowane, rozpoczęte lub dokonane, od których choćby pośrednio jest uzależnione osiągnięcie korzyści podatkowych
- przedstawienie własnego stanowiska w sprawie.
Z wnioskiem o wydanie opinii może wystąpić do Szefa KAS każdy podmiot, strony transakcji mogą również złożyć wspólny wniosek.
Wniosek o wydanie opinii zabezpieczającej podlega opłacie w kwocie 20 tys. zł. W przypadku złożenia wspólnego wniosku opłata ulega zwiększeniu o 5 tys. zł od piątego i każdego kolejnego zainteresowanego.
Czas na wydanie opinii zabezpieczającej wynosi 6 miesięcy od otrzymania wniosku, w sytuacjach bardziej złożonych termin może zostać przedłużony do 9 miesięcy.
Należy pamiętać, iż złożenie wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej nie wyklucza możliwości prowadzenia czynności sprawdzających, kontroli podatkowej, postępowania podatkowego lub kontroli celno-skarbowej.
Niejednokrotnie czas trwania postępowania w zakresie wydania rozstrzygnięcia jest przedłużany, może to wynikać z konieczności przedstawienia wszystkich okoliczności dotyczących czynności oraz złożenia odpowiednich dokumentów i wyjaśnień.
Na dzień dzisiejszy opinia zabezpieczająca nie cieszy się dużym zainteresowaniem wśród podatników w szczególności z uwagi na fakt, iż alternatywa w postaci wniosku o wydaje interpretacji indywidualnej jest zdecydowanie tańsza oraz wiąże się z koniecznością przekazania mniejszej ilości informacji. Jednocześnie należy pamiętać, iż organ podatkowy nie wyda interpretacji indywidualnej jeżeli uzna, iż sprawa powinna podlegać rozpoznaniu w ramach postępowania dotyczącego opinii zabezpieczającej.
Reasumując, opinia zabezpieczająca stanowi interesującą alternatywę w procesie zarządzania ryzykiem podatkowym. Opinia zabezpieczająca stanowi gwarancję, że objęte nią zdarzenie nie będzie podlegało zakwestionowaniu w drodze klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
Autor: Beata Rawa-Miszczuk – Partner