Problem korekty deklaracji
Podatnicy, którzy zgodzili się z ustaleniami kontroli celno-skarbowej i skorygowali swoje deklaracje, powinni mieć możliwość wycofania się z tej korekty, jeśli później okaże się, że mieli rację co do swoich rozliczeń. Niestety, przepisy ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej przewidują w tym zakresie duże ograniczenie. W szczególności chodzi o niewywoływanie skutków prawnych ponownej korekty deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej.
Czy można skorygować korektę deklaracji?
Ogólnie rzecz biorąc, przepisy dopuszczają korektę deklaracji podatkowej. Ustawa o Krajowej Administracji Skarbowej pozwala podatnikowi na złożenie korekty deklaracji w ciągu dwóch tygodni od doręczenia wyniku kontroli. Wiele przedsiębiorstw korzysta z tej możliwości, aby uniknąć odpowiedzialności karnej za przestępstwa lub wykroczenia skarbowe. Podatnicy wolą skorygować swoje rozliczenia, zamiast ryzykować długotrwały i kosztowny spór z fiskusem.
Problem z ponowną korektą deklaracji
Jednakże, jeśli później okaże się, że podatnik miał rację co do swoich pierwotnych rozliczeń (np. wskutek wyroku sądu w analogicznej sprawie dotyczącej innego okresu rozliczeniowego), napotyka on na problem. Fiskus nie zgadza się na ponowną korektę deklaracji, która mogłaby cofnąć ustalenia kontroli celno-skarbowej. Wynika to z art. 83 ust. 1c ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, który stanowi, że ponowne skorygowanie deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej nie wywołuje skutków prawnych w zakresie cofnięcia ustaleń kontroli.
Wyjątki od zakazu ponownej korekty
Istnieją pewne wyjątki od tego zakazu, zawarte w art. 83 ust. 1d ustawy. Ponowna korekta jest możliwa, jeśli:
- Skorygowanie deklaracji wynika z orzeczenia sądu, które ma wpływ na ustalenia kontroli.
- Ustalenia kontroli opierały się na przepisie uznanym za niezgodny z Konstytucją RP, ustawą lub ratyfikowaną umową międzynarodową przez Trybunał Konstytucyjny.
- Korekta ma na celu uniknięcie podwójnego opodatkowania tego samego dochodu lub majątku podatnika w Polsce i w innym państwie członkowskim UE.
Jak radzić sobie z zakazem ponownej korekty?
Podatnicy, którzy chcą skorygować deklaracje po zakończeniu kontroli, powinni złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji w celu uzyskania decyzji. W przypadku uzyskania niekorzystnej decyzji ostatecznej powinni złożyć skargę do wojewódzkiego sądu administracyjnego, w celu skorzystania z instytucji, o której mowa
w art. 83 ust. 1d ustawy o KAS.
Przekształcenie kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe
Warto również zwrócić uwagę na art. 83 ust. 1 ustawy o Krajowej Administracji Skarbowej, który określa przypadki przekształcenia kontroli celno-skarbowej w postępowanie podatkowe. Przekształcenie następuje, jeżeli:
- Kontrolowany nie złożył korekty deklaracji.
- Organ nie uwzględnił złożonej korekty deklaracji.
- Organ uwzględnił korektę, ale istnieją przesłanki do ustalenia dodatkowego zobowiązania w podatku VAT.
Podsumowanie
Zakaz ponownej korekty deklaracji po zakończeniu kontroli celno-skarbowej jest poważnym ograniczeniem dla podatników. Przepisy i ich interpretacja przez fiskusa często stawiają przedsiębiorców w trudnej sytuacji. Jednakże, istnieją pewne wyjątki i możliwości prawne, które mogą pomóc w walce o uzyskanie zwrotu nienależnie zapłaconego podatku.
Autor: Karol Klauziński – Doradca podatkowy nr wpisu 14 276
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/krajowa-administracja-skarbowa-18539346/art-83
https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/ordynacja-podatkowa-16799056/art-81-b