Szukaj
Close this search box.

Brak obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego przy licencjach na oprogramowanie – nowa interpretacja

W dniu 3 września 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.375.2024.1.PK, której przedmiotem było ustalenie, czy wynagrodzenie, które Wnioskodawca uiszcza/będzie uiszczał na rzecz Dostawcy za Oprogramowanie mieści się w hipotezie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy zapłata wynagrodzenia powoduje powstanie obowiązku poboru podatku u źródła od wypłacanych należności.

Stan faktyczny

Spółka działająca w Polsce, nabywa licencje na oprogramowanie komputerowe od niemieckiego dostawcy. Licencje te są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby własne Spółki oraz podmiotów powiązanych, jako tzw. licencje użytkownika końcowego. Spółka nie nabywa praw majątkowych do oprogramowania, ani nie ma prawa do rozporządzania licencjami czy wprowadzania jakichkolwiek zmian w oprogramowaniu. W związku z tym, Spółka ma wątpliwości, czy wypłacane przez nią należności podlegają opodatkowaniu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych, zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (updop).

Stanowisko podatnika

Spółka uznała, że płatności za licencje na oprogramowanie nie powinny być traktowane jako należności licencyjne w rozumieniu polskich przepisów o podatku dochodowym, a tym samym nie powinny podlegać zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu (WHT). W szczególności, Spółka argumentowała, iż w przypadku licencji użytkownika końcowego nie dochodzi do przekazania praw majątkowych ani do rozporządzania oprogramowaniem, co jest kluczowe dla uznania płatności za należności licencyjne. W związku z tym Spółka wniosła o potwierdzenie, że nie jest zobowiązana do pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od tych płatności.

Stanowisko organu

Organ podatkowy, analizując przedmiotową sprawę, uwzględnił przepisy ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz umowę między Polską a Niemcami o unikaniu podwójnego opodatkowania (UPO). Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 updop, dochody z tytułu praw autorskich, w tym z tytułu licencji na oprogramowanie komputerowe, podlegają opodatkowaniu, zryczałtowanym podatkiem dochodowym u źródła. Przepisy UPO, w szczególności art. 12, przewidują możliwość opodatkowania należności licencyjnych w kraju ich powstania, jednak w przypadku, gdy odbiorca ma siedzibę w innym umawiającym się Państwie, podatek ten nie może przekroczyć 5% kwoty brutto należności licencyjnych.

W odniesieniu do definicji należności licencyjnych w art. 12 UPO, organ podatkowy stwierdził, że program komputerowy, jako utwór chroniony prawem autorskim, mieści się w zakresie „należności licencyjnych” w rozumieniu umowy. Zauważono jednak, że zgodnie z komentarzem do Modelowej Konwencji OECD, programy komputerowe traktowane są jako utwory literackie, artystyczne lub naukowe. Warto dodać, że komentarz do Modelowej Konwencji OECD wskazuje, że prawa umożliwiające jedynie faktyczne korzystanie z programu, takie jak licencje użytkownika końcowego, nie stanowią tytułu do naliczania opłat licencyjnych. Organ podatkowy podkreślił, że płatności za licencje użytkownika końcowego nie są traktowane jako należności licencyjne w rozumieniu przepisów krajowych oraz międzynarodowych.

Konkluzja

Na podstawie analizy przepisów prawa krajowego oraz postanowień umowy międzynarodowej, organ podatkowy potwierdził, że płatności dokonywane przez Spółkę z tytułu nabycia licencji na oprogramowanie, które są wykorzystywane wyłącznie na potrzeby własne oraz podmiotów powiązanych, nie stanowią należności licencyjnych w rozumieniu art. 21 updop oraz art. 12 UPO. W związku z tym, Spółka nie jest zobowiązana do potrącania zryczałtowanego podatku dochodowego od tych płatności. Dokonując obowiązku poboru podatku u źródła w konkretnym stanie faktycznym, w sytuacji gdy dany podmiot przykładowo rozpowszechnia program (prawo do korzystania z praw autorskich) będzie co do zasady zobowiązany do poboru WHT – z uwzględnieniem umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Autor: Paulina Henrykowska – Asystent podatkowy

Zobacz także

Uprzednie porozumienie cenowe (ang. Advance Pricing Arrangement, APA) to instrument, który stanowi umowę między podatnikiem a organem podatkowym, dotyczącą ustalenia...
W dniu 3 września 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.375.2024.1.PK, której przedmiotem było...
Wiele osób zajmujących się tematyką podatkową ma trudności z rozróżnieniem pojęć „minimalny podatek dochodowy” oraz „globalny podatek minimalny”. Choć oba...