Szukaj
Close this search box.

Czy korzystanie z licencji niewyłącznej użytkownika końcowego (ang. end user) zakupionej od podmiotu niepowiązanego, a następnie jej odprzedaż w ramach podmiotów powiązanych grupy kapitałowej, podlega pod obowiązek w zakresie podatku u źródła (ang. withholding tax, WHT)?

W dniu 8 sierpnia 2024 roku Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.250.2024.2.BJ), której przedmiotem było ustalenie, czy wynagrodzenie, które wnioskodawca uiszcza / będzie uiszczał na rzecz nierezydenta za oprogramowanie mieści się w hipotezie przepisu art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, tj. czy zapłata wynagrodzenia powoduje powstanie obowiązku poboru podatku u źródła od wypłacanych należności.

Stan faktyczny

W celu umożliwienia efektywnego świadczenia usług, Spółka w ramach swojej działalności nabywa i wykorzystuje programy, aplikacje i systemy informatyczne dla komputerów i innych urządzeń. Przedmiotowe oprogramowanie może być nabywane na nośnikach fizycznych, pobierane przez sieć internetową lub udostępniane w modelu Software-as-a-service.

Wnioskodawca jako nabywca oprogramowania, w praktyce nabywa bardzo wąski zakres uprawnień, które sprowadzają się do użytkowania nabytego egzemplarza oprogramowania zgodnie z jego przeznaczeniem. Spółka nie posiada prawa i możliwości modyfikowania, kopiowania, rozpowszechniania programu, korzystając jedynie  z oprogramowania na własny użytek w celu prowadzenia działalności gospodarczej.

Nabywane przez Spółkę oprogramowanie nie ma charakteru licencji wyłącznej w rozumieniu art. 67 ust. 2 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (dalej upapp), tym samym, właściciel praw do oprogramowania może udzielić licencji na jego użytkowanie na tych samych polach eksploatacji również innym podmiotom (licencja niewyłączna).

Dodatkowo w ramach zawartej przez Spółkę umowy nie nastąpi przeniesienie praw czy też udzielenie prawa do korzystania z autorskich praw majątkowych w zakresie określonym w art. 74 ust. 4 upapp., tj. Spółka nie nabywa prawa do trwałego lub czasowego zwielokrotnienia oprogramowania w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie, tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w oprogramowaniu lub do rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu oprogramowania lub jego kopii. Umowa licencyjna dotyczy zatem udostępnienia prawa do korzystania z określonych egzemplarzy oprogramowania dla własnych potrzeb Spółki oraz jej podmiotów powiązanych – w zakresie praw przysługujących użytkownikowi końcowemu, zgodnie z umową pomiędzy Spółką, a nierezydentem. DKIS dookreślił, iż „Wynika to jednocześnie z charakteru Spółki, która w Grupie Kapitałowej pełni funkcję centrum usług wspólnych, tj. podmiotu który zapewnia usługi typu back Office (w tym koordynację nabywania usług, z których – po odsprzedaży – korzystają również inne podmioty z Grupy kapitałowej). Do tego typu sytuacji dochodzi również w zakresie Oprogramowania nabywanego od Dostawcy”.

Stanowisko podatnika

Zdaniem Wnioskodawcy, wynagrodzenie z tytułu oprogramowania nie mieści się w katalogu określonym w art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, w związku z czym wypłata ww. należności nierezydentowi nie powoduje powstania obowiązku poboru podatku u źródła.

Stanowisko organu

Organ podatkowy zaaprobował stanowisko podatnika jednocześnie odstępując od uzasadnienia prawnego tej oceny.

Konkluzja

DKIS dokonując rozstrzygnięcia sprawy w drodze wydania interpretacji indywidualnej powielił linię interpretacyjną prezentowaną na przestrzeni ostatnich lat w kontekście braku obowiązku zapłaty podatku u źródła od nabywanych licencji użytkownika końcowego. Jednocześnie organ wskazał, iż bez znaczenia w kontekście obowiązku podatkowego będzie odprzedaż licencji niewyłącznej (w rozumieniu art. 67 ust 2 upapp) podmiotom powiązanym z grupy kapitałowej – o ile nie dokonane zostaną czynności wskazane w przepisie art. 74 ust 4 upapp[1].

Zauważyć należy jednocześnie, iż skoro licencja użytkownika końcowego nie mieści się w hipotezie przepisu art. 21 ust 1 pkt 1, Spółka nie jest w obowiązku wykonania jakichkolwiek obowiązków w zakresie podatku u źródła (w tym nie jest zobligowana do posiadania certyfikatu rezydencji oraz złożenia formularza IFT-2/IFT-2R).

Autor: Michał Mika – Transfer Pricing Manager

[1] Zgodnie z przepisem art. 74 ust 4 upapp, autorskie prawa majątkowe do programu komputerowego, z zastrzeżeniem przepisów art. 75 ust. 2 i 3, obejmują prawo do:

1) trwałego lub czasowego zwielokrotnienia programu komputerowego w całości lub w części jakimikolwiek środkami i w jakiejkolwiek formie; w zakresie, w którym dla wprowadzania, wyświetlania, stosowania, przekazywania i przechowywania programu komputerowego niezbędne jest jego zwielokrotnienie, czynności te wymagają zgody uprawnionego;

2) tłumaczenia, przystosowywania, zmiany układu lub jakichkolwiek innych zmian w programie komputerowym, z zachowaniem praw osoby, która tych zmian dokonała;

3) rozpowszechniania, w tym użyczenia lub najmu, programu komputerowego lub jego kopii.

Zobacz także

W dniu 3 września 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (DKIS) wydał interpretację indywidualną o sygn. 0114-KDIP2-1.4010.375.2024.1.PK, której przedmiotem było...
Wiele osób zajmujących się tematyką podatkową ma trudności z rozróżnieniem pojęć „minimalny podatek dochodowy” oraz „globalny podatek minimalny”. Choć oba...
Organy skarbowe coraz częściej dokonują kontroli transakcji między podmiotami powiązanymi. Na przestrzeni lat 2019-2021 liczba złożonych informacji o cenach transferowych...