Szukaj
Close this search box.

Czy uprzednie porozumienie cenowe stanowi skuteczne narzędzie zabezpieczenia podatnika przed ryzykiem zakwestionowania rynkowości transakcji?

Uprzednie porozumienie cenowe stanowi decyzję administracyjną potwierdzającą prawidłowość cen transferowych wykorzystanych w konkretnej transakcji. Decyzja jest wydawana przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na wniosek podatnika.

Uprzednie porozumienie cenowe jest wydawane na maksymalnie 5 lat równocześnie po upływie tego okresu jest możliwym przedłużenie terminu uzgodnionego porozumienia.

Przedmiotem wniosku o zawarcie uprzedniego porozumienia cenowego nie może być transakcja, wobec której zostało wszczęte postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, kontrola celno – skarbowa lub postępowanie przed sądem administracyjnym za okres któregokolwiek z dwóch ostatnich lat podatkowych wnioskodawcy poprzedzających rok podatkowy, w którym złożono wniosek. Wniosek APA nie może dotyczyć również transakcji, która zakończyła się przed dniem złożenia wniosku. Procedura nie może również dotyczyć transakcji kontrolowanych będących przedmiotem wniosku o wydanie porozumienia inwestycyjnego lub zawartego porozumienia inwestycyjnego.

Uprzednie porozumienie cenowe może przybrać formę porozumienia jedno -, dwu – lub wielostronnego.

Porozumienie jednostronne dotyczy podmiotów krajowych. W przypadku, gdy transakcja kontrolowana została zawarta pomiędzy krajowym podmiotem powiązanym a zagranicznym podmiotem powiązanym Szef KAS, na wniosek krajowego podmiotu powiązanego, porozumiewa się z właściwym organem zagranicznym (porozumienie dwustronne) lub więcej niż jednym właściwym organem zagranicznym (porozumienie wielostronne).

Złożony wniosek powinien spełniać wymogi formalne określone w ustawie oraz rekomendowanym jest, aby był poprzedzony spotkaniem wstępnym. W trakcie spotkania podatnik ma możliwość uzyskania informacji m.in. w zakresie trybu i prognozowanego terminu zawarcia APA, uzgodnienia szczegółowości i zakresu informacji niezbędnych do przekazania oraz wyjaśnienia wszelkich pytań i wątpliwości mogących pojawić się po stronie podatnika. Przedmiotem spotkania jest również określenie istoty transakcji, która zostanie objęta wnioskiem.

Przygotowanie i złożenie wniosku wiąże się z koniecznością zebrania i przedstawienia szeregu dokumentów oraz szczegółowych informacji w zakresie przebiegu i charakterystyki transakcji objętej wnioskiem. Zakres elementów wniosku znajduje odzwierciedlenie w regulacjach. Jednocześnie należy zauważyć, iż część informacji pokrywa się z informacjami zawieranymi w lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Niewątpliwą zaletą APA jest zapewnienie bezpieczeństwa podatkowego dla całokształtu transakcji realizowanej przez podatnika, albowiem na etapie zawierania porozumienia jest analizowany profil funkcjonalny podmiotów powiązanych, algorytm kalkulacji ceny oraz inne szczególne uwarunkowania występujące w danej transakcji kontrolowanej.

Dodatkowo, w przypadku porozumień dwu- lub wielostronnych ustalenia przenoszone są na poziom przepisów lokalnych tj. każdego z państw uczestniczących w rozmowach.

W wyniku zawarcia uprzedniego porozumienia cenowego i zabezpieczenia transakcji, kadra zarządzająca zyskuje możliwość skupienia się na kluczowych celach działalności przedsiębiorstwa.

Odnosząc się do wad, niewątpliwą wadą procedury jest koszt zawarcia porozumienia oraz czas trwania procedury.

Wysokość opłaty od wniosku o wydanie uprzedniego porozumienia cenowego wynosi 1% wartości transakcji kontrolowanej będącej przedmiotem uprzedniego porozumienia cenowego, przy czym dla:

  1. jednostronnego uprzedniego porozumienia cenowego:
    1. dotyczącego wyłącznie krajowych podmiotów powiązanych – wynosi nie mniej niż 5 000 zł i nie więcej niż 50 000 zł,
    2. dotyczącego zagranicznego podmiotu powiązanego – wynosi nie mniej niż 20 000 zł i nie więcej niż 100 000 zł;
  2. porozumienia dwustronnego oraz porozumienia wielostronnego – wynosi nie mniej niż 50 000 zł i nie więcej niż 200 000 zł.

Opłatę za wniosek uiszcza się w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku.

Długość trwania postepowania uzależniona jest od rodzaju porozumienia. Maksymalny ustawowy czas na rozpatrzenie wniosku w sprawie zawarcia porozumienia jednostronnego wynosi 6 miesięcy. W przypadku postępowań dwustronnych i wielostronnych ten okres wynosi odpowiednio 12 i 18 miesięcy równocześnie z uwagi na liczbę składanych wniosków czas rozpatrzenia wniosku może zostać wydłużony.

Autor: Beata Rawa-Miszczuk – Partner

Zobacz także

Wiele osób zajmujących się tematyką podatkową ma trudności z rozróżnieniem pojęć „minimalny podatek dochodowy” oraz „globalny podatek minimalny”. Choć oba...
Organy skarbowe coraz częściej dokonują kontroli transakcji między podmiotami powiązanymi. Na przestrzeni lat 2019-2021 liczba złożonych informacji o cenach transferowych...
Organy skarbowe coraz częściej dokonują kontroli transakcji między podmiotami powiązanymi. Na przestrzeni lat 2019-2021 liczba złożonych informacji o cenach transferowych...
Organy skarbowe coraz częściej dokonują kontroli transakcji między podmiotami powiązanymi. Na przestrzeni lat 2019-2021 liczba złożonych informacji o cenach transferowych...