Nowa dyrektywa
W dniu 12 września 2023 roku, Komisja Europejska przedstawiła propozycję dyrektywy w sprawie cen transferowych. Zgodnie z planem, dyrektywa wejdzie w życie we wszystkich krajach członkowskich z dniem 1 stycznia 2026 roku. Projekt dyrektywy unijnej w sprawie cen transferowych ma na celu ujednolicenie i usprawnienie zasad stosowania ceny rynkowej w całej Unii Europejskiej. Jest to odpowiedź na problem erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysków (BEPS), które wynikają z wykorzystywania luk i niespójności w przepisach podatkowych przez międzynarodowe przedsiębiorstwa w celu unikania płacenia podatków.
Zasada ceny rynkowej i globalne straty podatkowe
Zasada ceny rynkowej powinna być stosowana jednolicie przez wszystkie państwa członkowskie. Rozbieżności w stosowaniu lub interpretacji tej zasady mogą prowadzić do sytuacji szkodzących rynkowi wewnętrznemu, co stanowi poważną przeszkodę dla przedsiębiorstw działających transgranicznie, prowadząc do zakłóceń gospodarczych, nieefektywności oraz negatywnie wpływając na inwestycje i wzrost gospodarczy. W ramach projektu BEPS, rozpoczętego w 2013 roku, OECD oszacowała, że globalne straty w dochodach z podatku dochodowego od osób prawnych mogą wynosić nawet od 100 do 240 miliardów USD rocznie. W związku z tym nowa dyrektywa unijna wprowadza zasady, które mają na celu zwiększenie pewności podatkowej, ograniczenie manipulacji podatkowych oraz zmniejszenie kosztów przestrzegania przepisów podatkowych i postępowań sądowych.
Procedura “Szybkiej ścieżki”
Poprawki Parlamentu Europejskiego
W kwietniu 2024 roku, Parlament Europejski zgłosił swoje poprawki i uzupełnienia do Dyrektywy. Ze względu na potencjalny wzrost liczby sporów prawnych, rezolucja dyrektywy wydana przez Parlament w kwietniu br. wychodzi naprzeciw potrzebom usprawnienia systemu podatkowego.
Mechanizmy „Szybkiej ścieżki”
Według rekomendacji PE, dyrektywa ma wprowadzić mechanizmy szybkiej ścieżki, które zapewniają elastyczność i skuteczność w rozwiązywaniu kwestii podatkowych. Jej główne założenia to min.:
- możliwość dokonywania korekt podatkowych, gdy podstawowa korekta została dokonana w innym państwie członkowskim lub w jurysdykcji państwa trzeciego;
- wprowadzenie mechanizmu “szybkiej ścieżki”, który pozwala na dokonywanie korekt w ciągu 180 dni bez konieczności otwierania formalnych procedur MAP;
- wdrożenie wspólnych audytów oraz innych form międzynarodowej współpracy, takich jak wielostronne programy oceny ryzyka;
- usprawnienie działania systemu arbitrażowego, aby umożliwić osiąganie porozumień i unikanie sporów prawnych.
Zmniejszenie obciążeń podatkowych
Parlament Europejski podkreśla ponadto, że w celu zmniejszenia obciążeń podatkowych dla podatników działających transgranicznie w Unii, a także w celu przeciwdziałania ryzyku unikania opodatkowania, należy wprowadzić wspólne podejście do dokumentacji dotyczącej cen transferowych. Wprowadzenie jednolitego szablonu, zasad dotyczących treści i ustaleń językowych, terminów oraz wyznaczenie grupy objętych podatników mogłoby uprościć procedury i przynieść potencjalne oszczędności.
Wspólne podejście do cen transferowych
Forum Wspólnego Podejścia do Cen Transferowych w UE zaproponowało wsparcie w zakresie rozwiązywania wyzwań dotyczących cen transferowych, co może pomóc we wprowadzeniu praktycznych rozwiązań związanych z problematyką cen transferowych we wszystkich Państwach Członkowskich. Jak wiemy, ceny transferowe dynamicznie ewoluują w czasie. Dlatego konieczne jest ciągłe monitorowanie potrzeby dostosowywania odpowiednich przepisów, aby zagwarantować jednolitość metodologii cen transferowych w UE oraz na arenie międzynarodowej. Zachęcamy do śledzenia zmian na naszym blogu, aby być na bieżąco z najnowszymi informacjami i aktualizacjami.
Autor: Katarzyna Różańska – Asystent podatkowy
Źródło: https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/TA-9-2024-0219_EN.pdf