Szukaj
Close this search box.

Wydłużenie zakresowego wyłączenia stosowania mechanizmu pay & refund

Z dniem 31 grudnia 2023 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia obowiązku poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, na mocy których przedłużono niestosowanie przepisów art. 26 ust. 2e uCIT i art. 41 ust. 12 ustawy uPIT. Przepisy znowelizowanych rozporządzeń wydłużają niestosowanie mechanizmu pay & refund dla wypłat należności za pośrednictwem tzw. płatnika technicznego do 31 grudnia 2024 r.  

Mechanizm pay & refund został wprowadzony w 2019 roku w ramach reformy podatku u źródła (WHT). W przypadkach, o których mowa w art. 26 ust. 2c uCIT oraz w art. 41 ust 4d i 10 uPIT, mechanizm ten polega na przeniesieniu roli płatnika z podmiotu wypłacającego należności (tj. emitenta papierów wartościowych) na podmiot pośredniczący, zwany umownie płatnikiem technicznym. Mechanizm pay & refund pozostaje w tej części zawieszony od 2019 roku. 

Wstrzymanie stosowania mechanizmu pay&refund dotyczy podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych lub rachunki zbiorcze, za pośrednictwem których emitent wypłaca należności od tych papierów na rzecz podatnika niebędącego rezydentem RP. Przykładem takich wypłat są np. należności z tytułu dywidend, umorzenia akcji, dopłat otrzymanych w przypadku połączenia lub podziału podmiotów.   

W uzasadnieniu projektu rozporządzeń, Ministerstwo Finansów wskazało na dwie przyczyny czasowego wyłączenia obowiązku stosowania mechanizmu pay & refund.  Po pierwsze instytucje sektora finansowego zgłaszały trudności w stosowaniu przepisów o płatnikach technicznych i często niemożliwość wykonania obowiązków w tym zakresie. Dodatkowym celem dodanego wyłączenia było wykorzystanie okresu „zawieszenia” do przygotowania zmian ustawowych określających pobór podatku, który byłby adekwatny do rzeczywistej wiedzy uczestników tego procesu i ich zdolności do ustalenia przesłanek powiązania i sumy należności. 

Autor: Karol Klauziński – Doradca podatkowy nr wpisu 14 276

Zobacz także

Nieubłagalnie zbliża się termin na składanie informacji o cenach transferowych TPR-C dla podatników, których rok podatkowy równy jest kalendarzowemu. Na...
Uprzednie porozumienie cenowe (ang. Advance Pricing Arrangement, APA) to instrument, który stanowi umowę między podatnikiem a organem podatkowym, dotyczącą ustalenia...
Wiele osób zajmujących się tematyką podatkową ma trudności z rozróżnieniem pojęć „minimalny podatek dochodowy” oraz „globalny podatek minimalny”. Choć oba...
Organy skarbowe coraz częściej dokonują kontroli transakcji między podmiotami powiązanymi. Na przestrzeni lat 2019-2021 liczba złożonych informacji o cenach transferowych...