W dniu 27 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wydał interpretację indywidualną o sygn. 0114-KDIP2-2.4010.203.2024.1.RK w zakresie ustalenia skutków podatkowych transakcji nieodpłatnego otrzymania materiałów marketingowych od podmiotu powiązanego oraz możliwości złożenia oświadczenia w zakresie nieodpłatnych transakcji zgodnie z art. 11t ust. 2 pkt 7 ustawy o CIT, w sytuacji braku obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego.
Stan faktyczny
Spółka X należy do międzynarodowej grupy kapitałowej. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza polega głównie na sprzedaży i dystrybucji sprzętu produkowanego przez inne podmioty powiązane w Grupie. W ramach tej działalności Spółka nieodpłatnie otrzymuje od podmiotów powiązanych materiały marketingowe, które są następnie przekazywane bez odpłatności klientom końcowym lub są wykorzystywane dla potrzeb marketingowych w ramach promocji produktów Grupy. Brak odpłatności wynika w takim przypadku z profilu funkcjonalnego Spółki jako lokalnego dystrybutora o ograniczonych funkcjach i ryzykach, który dokonując zakupów towarów od podmiotów powiązanych w celu ich dalszej odsprzedaży, otrzymuje również materiały marketingowe służące zwiększaniu sprzedaży tych towarów i utrwalaniu pozytywnego wizerunku marek Grupy wśród klientów końcowych.
Otrzymanie nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw lub innych świadczeń w naturze stanowiących przychód
W art. 11t ust. 2b ustawy o CIT ustawodawca doprecyzowuje, że na potrzeby oświadczenia, o którym mowa w ust. 2 pkt 7, w przypadku otrzymania nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw lub innych świadczeń w naturze stanowiących przychód, ceny transferowe uważa się za ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, jeżeli przychód ten został dla celów podatkowych wykazany zgodnie z zasadą ceny rynkowej.
Jednocześnie Wnioskodawca zwraca uwagę, że szczególnie w sytuacjach nietypowych, skomplikowanych, pomimo dołożenia wszelkiej należytej staranności, mogą powstać wątpliwości, czy podmioty niezależne zaakceptowałyby warunki danej transakcji i czy w związku z tym podatnik będzie uprawniony do złożenia oświadczenia.
W ocenie Spółki takie wątpliwości istnieją w analizowanym przypadku dotyczącym nieodpłatnego otrzymania materiałów marketingowych. Powołany art. 11t ust. 2b ustawy o CIT odnosi się do „otrzymania nieodpłatnie lub częściowo odpłatnie rzeczy lub praw, lub innych świadczeń w naturze stanowiących przychód”.
Stanowisko Wnioskodawcy
Spółka – w pytaniu nr 1, stoi na stanowisku, że na podstawie obowiązujących przepisów prawa nie jest zobligowana do rozpoznawania przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego otrzymania od podmiotów powiązanych materiałów marketingowych. O ile powyższe zostanie uznane za prawidłowe, to wówczas należy stwierdzić, że w analizowanej sytuacji przepis szczególny art. 11t ust. 2b ustawy o CIT nie znajdzie zastosowania. Skoro zatem Spółka na podstawie obowiązujących przepisów prawa nie jest zobowiązana do rozpoznawania przychodu podatkowego z tytułu nieodpłatnego otrzymania od podmiotów powiązanych materiałów marketingowych, to nie sposób twierdzić, żeby nie była ona uprawniona do złożenia oświadczenia. W świetle powyższego Spółka będzie uprawniona do złożenia oświadczenia o rynkowości w zakresie transakcji dotyczącej otrzymanych nieodpłatnie materiałów marketingowych, pomimo braku obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego z tego tytułu. W konsekwencji, po uargumentowaniu stanowiska przez Wnioskodawcę Organ podatkowy odstąpił od uzasadnienia prawnego tej oceny, zgadzając się ze Spółką, w znacznym stopniu ograniczając ryzyko penalizacji w trybie Kodeksu karnego skarbowego.
Autor: Marta Kiryczuk – Starszy konsultant podatkowy